11 d’oct. 2009

VISIÓ D'HIPÀTIA








         I

Enmig de la florida dels baladres
el roig encén les columnes de pedra
i aviat farà pastura del saber.

No hi hauria prou aigua
(la mar d’Alexandria!)
per ofegar tot aquest odi que enfolleix
fins a negar la llum dels primers dies,
l’antic ordre d’aquest temps que s’esllavissa com la sorra
pou endins del no res.

El roig era tan bell, als meus crepuscles!

Baixava les escales de l’hivern a mitja tarda,
vagava per la platja cercant-hi altres tresors
(no tota la bellesa era en la pedra!)
i el blau era més blau,
un blau enfredorit que ara mateix no bastaria
per corglaçar la fúria d’aquests que avui cobegen
qui sap què
portant la destrucció com a estendard.

La pedra calcinada, les ombres del capvespre
entelen la claror de la fi dels meus dies
(aviat no seré més que un munt de cendra més
bategant entre els llibres).

En el darrer alenar encara puc atènyer
el goig en la saviesa del cor i de la ment
(només roman per sempre allò que no hem vist néixer)
i anomenar els paisatges que vull que m’acompanyin:
la mar que s’apaivaga,
la carena que oneja,
la palmera que es vincla amb el pas de l’oreig,
la meva claror blava
que encercla la florida dels baladres,
preludi de l’esclat de la llum que m’acull.



          II


Esguarda’m com ja sóc,
en la nuesa.
Despulla de victòries més que incertes de l’odi sense glòria.
Nua com una sang.
Com els ulls de l’infant que s’interroga.
Nua com un corall, o una petxina.
Com el trencall que mor damunt la sorra blanca.
Esguarda’m com ja sóc.
Sóc en la cendra.
En el crepuscle roig.
En el silenci blau.
En l’hora quieta de la calma blanca.
Enlloc no hi ha botí per celebrar-hi el triomf.
El cor batega en la pedra calcinada.






Fotografia de Frèia Berg (estiu 2009)
Poema publicat al meu llibre Miralls de Marbre (2000)







 







|  
Etiquetes de comentaris: ,

0 comentaris:

Subscriure's a: Comentaris del missatge (Atom)